Вівторок, 27 червня 2017

Події, Поділля

Чоловіків у матеріалах хмельницьких медіа більше, ніж жінок: результати моніторингу

За індексом гендерної чутливості українських медіа хмельницькі ЗМІ посідають восьме місце серед 22 областей України. Проведений нещодавно моніторинг показав, що чоловіки-герої та експерти зустрічаються у хмельницьких медіа набагато частіше, ніж жінки.

25.04.2017, 23:26

Заступниця голови правління Волинського прес-клубу Богдана Стельмах та керівниця Волинської обласної ГО «Гендерний центр» Оксана Ярош під час презентації результатів моніторингу у Хмельницькому

Всеукраїнський гендерний моніторинг медіа провели у межах проекту «Ґендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» (Інтерньюс). Вчора, 24 квітня, результати моніторингу презентували у Хмельницькому.

Загалом під час дослідження було проаналізовано 220 друкованих та інтернет-видань по всій країні, у яких опрацьовано 90038 публікацій за лютий поточного року.

«Нам було важливо проаналізувати і констатувати, яку картинку українські медіа показують для громадськості, хто ці люди, які коментують новини, хто є героями чи героїнями сюжетів, чи ідентифікуються чоловіки і жінки на посадах. Тобто це проблема видимості, а також проблема розвитку, тому що оскільки ми не бачимо в якихось із сфер жінок, ми можемо вирішити, що їх там немає, або що певна сфера за якоюсь статевою ознакою або чоловіча, або жіноча», – розповіла гендерна експертка проекту і керівниця Волинської обласної ГО «Гендерний центр» Оксана Ярош.

Керівниця Волинської обласної ГО Гендерний центр Оксана Ярош: "Нам було важливо проаналізувати, яку картинку українські медіа показують для громадськості"
Керівниця Волинської обласної ГО Гендерний центр Оксана Ярош: “Нам було важливо проаналізувати, яку картинку українські медіа показують для громадськості”

У Хмельницькому до моніторингу було залучено 5 друкованих та 5 інтернет-ЗМІ, у яких проаналізували 1955 публікацій. Метою моніторингу було з’ясувати присутність жінок та чоловіків у журналістських  матеріалах, визначити, у текстах якої тематики найчастіше згадуються жінки та чи використовують місцеві медіа фемінітиви – слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (напр., льотчик – льотчиця).

Моніторинг показав, що у друкованих ЗМІ Хмельниччини втричі менше експерток ніж експертів, проте майже порівну героїв і героїнь. У місцевих ЗМІ жінки-експертки зустрічаються переважно у матеріалах про культуру (44 %), спорт (41 %), освіту і науку (39 %), при цьому набагато рідше їх можна знайти у матеріалах про політику (7%), бізнес/економіку (23%), волонтерство (25%), медицину (26%), війну (27%).

А от у матеріалах про розваги та відпочинок жінок, які виступали б експертками чи героїнями, у друкованих хмельницьких медіа члени моніторингової групи взагалі не знайшли. Випадки, коли жінка виступає героїнею на шпальтах газет у публікаціях на тему медицини/охорони здоров’я становлять аж 88 %.

Присутність жінок у хмельницьких друкованих медіа
Присутність жінок у хмельницьких друкованих медіа

Виявилося, що в інтернет-виданнях жінкам приділено ще менше уваги: тут усього в 22 % публікацій експерткою виступає саме жінка, а у 24 % випадків жінка є героїнею матеріалу. Найчастіше експертки коментували ситуацію у матеріалах освітньої тематики (68%) і волонтерства (56%), удвічі менше – культури (28%) і медицини (31%). При цьому чоловікам діставалася роль коментаторів та експертів у матеріалах політичної (85 %), економічної (82 %) тематики та матеріалів про війну (81 %).

В онлайн-медіа жінки-героїні фігурували переважно у публікаціях про розваги (57%) та освіту (53%), набагато рідше – про культуру (38%) та волонтерство (32%).

Присутність жінок у хмельницьких інтернет-виданнях
Присутність жінок у хмельницьких інтернет-виданнях

Фемінітиви хмельницькі ЗМІ вживають не часто – лише у 17 %, а більшість назв посад/зайнятості жінок подано в чоловічому роді.

«Насправді медіа є ретрансляторами думки суспільства, світогляду суспільства, але з іншого боку вони є носіями і якоїсь нової думки, нової ідеї, і загалом носіями того, що ми хочемо донести до наших читачів, глядачів і слухачів. Якщо умовно половину суспільства складають жінки, вони не можуть бути невидимим батальйоном у суспільстві», – сказала заступник голови правління Волинського прес-клубу Богдана Стельмах.

Альона Воробйова

Коментарі

Всього коментарів: 0

Залишити коментарій
Увійти за допомогою: