Субота, 20 січня 2018

Події, Поділля

На що потрібно звернути увагу, обираючи свого голову ОТГ

9 порад жителям Хмельницької області, щоб не наступити на старі граблі

26.10.2017, 11:03

Видори до тергромад в Хмельницькій області

На заміну старої системи з центрами управління в районах і областях прийшла нова адміністративно-фінансова система самоуправління територій. Процес децентралізації переніс з Києва до конкретних селищних рад як основну частину фінансів, яку раніше розподіляли обласні та районні державні адміністрації з того що надав Київ, так і можливість місцевими радами приймати рішення і нести за це відповідальність.

Нажаль, не всі громади, яким випала така нагода, зуміли скористатися новими можливостями, аби стати авторами розквіту своїх громад. При тому, що абсолютна більшість новоутворених об’єднаних територіальних громад в області можна віднести до таких, що стали успішними і витримали цей іспит, є громади, які досі живуть минулим і чекають, поки хтось зверху дасть команду що їм робити.

Як виявилося, проблема постає не в громаді, а в особистому світогляді і системі цінностей їхніх очільників, які, нажаль так і не стали лідерами серед своїх односельців.

Завітавши до майже двох десятків громад, поспілкувавшись з людьми, що являють собою місцеву владу, і проаналізувавши економічні і соціальні показники, редакція «АКТУАЛЬНО для подолян» зустріла і таких, що досі оцінюють свій вклад в розбудову майбутньої громади тільки кількістю засвоєних бюджетних коштів, витрат на роздутий штат управлінців і нерозумінням ні потреби ні можливості впливати на економічне зростання громади, страхом перед тим, що буде завтра, коли держава скаже: часу було вдосталь, тепер самостійно дбайте про громаду і про людей. Впевнені, що і тоді знайдуться подоляни, які зможуть очолити громади і провести їх до розквіту. Але ж навіщо ускладнювати людям життя на кілька років?

Аби уникнути такої долі, подолянам, які зараз обирають собі нову місцеву владу, ми підготували кілька порад, якими якостями мав би володіти обраний голова ОТГ, орієнтуючись на досвід тих, хто вже зміг привести свої громади до позитивних змін. Звісно, що важко буде знайти людину, яка б володіла всіма перерахованими якостями, але достатньо на хмельниччині людей, які стикаючись з викликами, в змозі розвинути їх в собі.

  1. Голова має бути лідером,

адже для того, щоб чогось досягати, треба вміти згуртувати людей. Якщо люди готові йти за ним, значить громада зможе мобілізуватися у складні часи.

  1. Голова має бути відповідальним,

тобто завжди готовий взяти відповідальність на себе. Дивно було споглядати в одному з селищ, як люди досі вважають, що аби щось змінилося в їхньому житті, треба їхати в Київ під стіни Верховної Ради, хоча гроші і повноваження давно були передані об’єднаній територіальній громаді.

  1. Голова не має робити громаду політичним інструментом,

у роботі громади не має бути політики. Ті очільники ОТГ, які першими утворили громади відзначають, що вплив політики на господарську діяльність ОТГ запускає деструктивні процеси і роз’єднує громаду. Не можна допускати, аби громада стала заручником політичних інтриг.

  1. Голова має бути здатним сформувати сильну команду:

на кого буде спиратися новий очільник, чи є ці люди професіоналами, чи будуть вони віддані справі громади, навіть за рахунок особистого? Економічні і організаційні процеси в громаді не можуть чекати, поки буде укомплектований штат професіоналів, тому в перший рік-два ті, хто потрапив до команди будуть працювати іноді і по 24 години на добу. Придивіться: може кандидат взагалі одинак і не збирається нікому делегувати прийняття рішень? Чи здатен він контролювати і направляти роботу своїх підлеглих?

А ще в будь-якій громаді завжди щонайменше 30 відсотків обраних старост не зможуть якісно виконувати свої обов‘язки. Отже голові доведеться і навчити і вмотивувати їх. Взяти під контроль їх роботу і спілкування з мешканцями громади, бо саме по роботі свого старости селяни будуть робити висновки про роботу всього органу самоуправління. Старости будуть лицем голови ОТГ: як старости ставляться до людей і до виконання своїх обов’язків, таким і бачать люди голову.

  1. Голова має бути носієм досить високих морально-психологічних якостей і знань,

адже, як правило, людина не зможе розвинути громаду більше, ніж вона розвинена сама. А голова, який не впевнений чи в своїх силах, чи в майбутньому громади, не зможе вийти далі своїх острахів. Тож про який розвиток може йти мова. Голова має вірити в успіх ОТГ. Він повинен мати план, чи принаймні чітке бачення розвитку громади, яке може інтегруватися у процеси, що відбуваються ззовні громади. Більш того, голова повинен точно оцінити потенціал громади і правильно розставити пріоритети, вкрай важливо правильно виділяти унікальність своєї території і починати розкручуватися з цього.

  1. Голова має бути справедливим,

адже саме він буде забезпечувати рівні права і можливості всіх односельців. Небагато хто розуміє, що справедливість полягає не тільки у тому, що всі мають рівні права, а й в тому, що всі повинні мати рівні можливості.

Практично всі, хто за останні 20 років пройшов через органи самоуправління, зміг забезпечити себе, своїх друзів і родичів різними благами, наприклад, землею. Основний їхній аргумент до своїх односельчан полягав в тому, що всі ці люди, також, як і будь-який громадянин мають право на 2 га землі, матеріальну допомогу тощо. Але підступ криється в тому, що можливість отримати, наприклад, ті ж 2 га землі мали тільки ті, хто був наближений до влади.

Вони і представники влади землю отримали, а люди про цю можливість або не знали, або саме їхні заяви не задовольнялися. А то й взагалі людям влада розповідала, що цю землю не можна оформляти по тій чи іншій причині. Справедливість має стосуватися і питань, як виведення бізнесу із тіні, так і надання бізнесу можливостей розвиватися.

  1. Голова не має залежати від політичної сили,

адже якщо його привела до влади партія, то вона й буде йому розповідати, що він має робити і скільки вони в його передвиборчу компанію вклали. Також треба буде просувати всюди й однопартійців і не завжди аргументом будуть професійні чи моральні здібності таких людей. Такий ризик є і серед самовисуванців і серед партійців.

Але голова має бути головою всіх односельців, а не тільки тої частини, яка співчуває його політичній силі.

  1. Голова має бути в змозі забезпечити публічність і прозорість управління,

і ця публічність полягає не в тому, що голова ходить по селу і з усіма вітається або активно дописує у соцмережах, чи про нього пишуть у газетах і знімають передачі. Він має забезпечити прозорість у процесах

–       прийняття рішень, попередніх їх обговорень,

–       ходу їх виконання,

–       фінансування

–       інвентаризації і використання ресурсів громади (в тому числі землі)

«Не лізьте в мої справи» – це вже не проходить, адже діяльність органів місцевого самоуправління стосується кожного члена громади. Ще є випадки, коли люди запитують голову: а навіщо ви зробили цей дороговартісний проект і вклали у нього гроші громади, адже нам це взагалі не було потрібно? Треба йти до людей, підприємців, представників бізнесу і вести діалог. Адже фінансова спроможність громади збільшується, коли люди беруть участь у рішеннях і бачать не тільки куди вкладаються кошти, а й скільки їх взагалі в громади є.

  1. Голова має бути готовий знайти оптимальне рішення щодо освіти,

адже перше, з чим він стикнеться, – більше половини всього бюджету з’їдають витрати на освіту. А це повністю блокує розвиток громади. Тож як забезпечити якісну освіту, функціонування садочків і шкіл і мати гроші на розвиток громади – це серйозний виклик. Але є достатньо прикладів на Хмельниччині, коли з цим завданням місцеві очільники впоралися. А є і інші приклади: коли новообрані депутати і голови потрапляли у залежність освітянської громадськості, на плечах якої виграли вибори. Адже через 5 років знову треба буде обиратися.

Три міфи про голову ОТГ

Міф 1: головою громади має бути чоловік

Не факт, що очільником своєї громади ви оберете чоловіка. Ймовірно, це буде жінка. Практика показує, що стать лідера громади не має ніякого значення. Достатньо як серед успішних і чоловіків і жінок, так і навпаки. Значення мають тільки ділові і особисті якості людини. А ще має значення, чи контролюють мешканці громади дії влади, приймають участь у рішеннях. Чи проголосували і забули на 5 років? В такій ситуації через 5 років може виявитися, що не буде що контролювати: ні паїв, ні пасовищ, ні шкіл, ні грошей в казні…

Міф 2: якщо голова отримує багато грошей, значить «царює»

Не факт, що коли зарплата очільника виявиться високою, то це зрада. Основний критерій оцінки діяльності голови – це його ефективність. Якщо завів він на громаду 5-10 мільйонів додаткових коштів, які не передбачав бюджет, може і заслужив премію в межах розумного. Проблема тоді, коли грошей у керівництва більшає в той час, як в громаді їх меншає. Взагалі прийнято витрати на управління вимірювати у відсотках до реального бюджету громади, а не в абсолютних цифрах.

Міф 3: голова має все знати

Той, хто очолить громаду зіткнеться з недосконалістю законодавства, відсутністю чи браком фахівців і має не боятися помилитися, але і зробити «роботу над помилками». Розвиток ОТГ це не вказівки, які треба виконувати, щоб досягти результату. Це лише можливості. Людина має не тільки їх зуміти використати, але принаймні розгледіти. Перечекати не вийде і нічого не робити не вийде. Прийдеться прокладати шлях своїми помилками. Не плакатися, а брати і робити самому.

       Олег Кравчук

 

Коментарі

Всього коментарів: 0

Залишити коментарій
Увійти за допомогою: