Субота, 20 січня 2018

Поділля

Використав менше, а заплатити потрібно більше: що робити, якщо покази у квитанції за світло не збігаються з реальними

У квитанціях на оплату електроенергії покази одні, а на лічильнику – зовсім інші. Про таку проблему ми почули від жителів Ізяславського району. А коли почали розбиратися із цим питанням, виявилося, що такі випадки не поодинокі.

20.10.2017, 12:50

Оплата комунальних 2

«Коли прийшла платіжка за світло, поточними показниками там було вказано 3320. Дивлюся на лічильник – а там тільки 3212 набігло. Звідки взялося ще понад 100 кіловат – не зрозуміло. Якщо використати світла за місяць більше ста кіловат, то за кожний наступний після ста вже платиться за вдвічі вищим тарифом. Мені вже другий місяць приходять квитанції із завищеними сумами до оплати. Коли звертаюся у РЕМ, обіцяють зробити перерахунок пізніше, бо «немає коли», адже «багато людей чекають»», – розповіла пенсіонерка з Ізяславського району Надія Іванівна.

Щоб розібратися, є ця проблема поодинокою чи масовою, ми завітали в Ізяславський РЕМ наприкінці місяця і поспілкувалися з людьми, які якраз прийшли платити за електроенергію. Кожен другий наш співрозмовник зізнавався, що як мінімум один раз йому приходила квитанція із неправильними показами та завищеною сумою оплати за світло.

«Я не зважаю на те, що вони пишуть у квитанції, а плачу по книжці. Коли мені принесли завищені рахунки, я відмовилася платити, а потім пішла в РЕМ, взяла книжку і тепер сама знімаю покази з лічильника. Тепер навіть ворота почала закривати на замок, щоб не ходили (працівники РЕМу – ред.) і не знімали покази. Бо вже не раз звіряла – у квитанції і на лічильнику зовсім різні цифри», – каже ізяславчанка Галина.

Людям приходять квитанції за світло із завищеними сумами до оплати

Одні одразу звертаються у РЕМ, вказують на неточності у квитанціях і більше не отримують «неправильних» платіжок, інші платять за рахунками, адже бояться залишитися боржником.

«Зараз уже приходять нормальні платіжки, а раніше була ситуація, коли прийшла квитанція з більшими показами лічильника. Я здивувалася, адже я стільки електрики не спалюю. У РЕМі сказали, що «комп’ютер в кінці місяця приписує»», – розповіла жителька Ізяслава Лариса.

Про те, чому покази лічильника у квитанції можуть відрізнятися від фактичних, як уникнути такої ситуації і куди звертатися, отримавши платіжку з помилковими показами і завищеними сумами до оплати, ми поговорили з начальником Контакт-центру ПАТ «Хмельницькобленерго» Іваном Глабчастим.

Керівник Контакт-центру Хмельницькобленерго Іван Глабчастий розповідає, що правила оплати електроенергії змінилися ще рік тому

Як правильно подавати покази споживання електроенергії?

Вже більше року тому згідно постанови Кабінету Міністрів від 23 серпня 2016 р. № 591 було внесено зміни до Правил користування електричною енергією для населення і визначено, що розрахунковим періодом є календарний місяць. Покази рахуються за цей місяць станом на перше число наступного. Тобто якщо рахуємо спожиті обсяги за вересень, то станом на 1 жовтня. Але, відповідно до Постанови, даними на перше число календарного місяця також рахуються покази, отримані ПАТ «Хмельницькобленерго» від споживачів у період, що починається за два робочі дні до кінця розрахункового місяця та закінчується на третій робочий день наступного місяця. Вихідні дні не рахуються.

Наприклад, якщо ви хотіли подати покази за вересень, то двома останніми робочими днями були 28 і 29 вересня, адже 30-е – субота. Також можна було передати покази у перші три робочі дні наступного місяця – це 2, 3 і 4 жовтня. 5-ого числа згідно Правил користування електричною енергією для населення ми вже не маємо права приймати покази.

В інші дні передані дані про покази лічильника не будуть прийматися як розрахункові і обсяг спожитої електричної енергії буде визначатися розрахунковим шляхом.

Є три способи передати покази лічильника:

  1. За номером телефону Контакт-центру, за яким телефонувати можуть усі мешканці області: 0800505062. Він безкоштовний, багатоканальний, працює цілодобово і без вихідних – навіть на Пасху і Новий рік. В останні дні місяця, коли великий наплив дзвінків, оператори працюють досить швидко. Якщо людина вже зверталася раніше з цього самого номера телефону, програма визначає його, і тоді оператор опрацьовує звернення і приймає покази приблизно за 12 секунд. У нас є такі оператори, які приймали за день більше двох тисяч показів від споживачів. Проте буває, що в останні дні багато людей одразу беруться телефонувати, і тоді виникають затримки на лінії, доводиться чекати відповіді оператора. Я радив би людям телефонувати у вихідні, коли лінії не настільки завантажені.
  2. Прийти в РЕМ і безпосередньо повідомити покази лічильника або вказати їх у квитанції до оплати. Проте варто враховувати, що квитанції від банку і від пошти можуть надійти невчасно. Наприклад, людина заплатила 30 числа, а квитанція може надійти упродовж, скажімо, трьох-п’яти банківських днів, і на той момент уже може бути закритий попередній місяць.
  3. Найбільш зручний шлях передачі показів – це Особистий кабінет побутового споживача. Для того, щоб ним користуватися, варто зареєструватися на сайті ПАТ «Хмельницькобленерго». За допомогою Особистого кабінету можна передавати покази, дивитися попередні, перевірити відшкодування за пільгами, чи прийшла субсидія тощо. Також не відходячи від комп’ютера чи іншого ґаджета можна одразу заплатити онлайн без комісії і навіть роздрукувати собі рахунок.

Чому деяким людям приходять платіжки з більшими сумами до оплати, ніж вони використали електроенергії за місяць?

Щоб підрахунок споживання електроенергії був точним, споживачам важливо подавати покази вчасно – саме у два останні робочі дні цього або перші три наступного місяця. Якщо людина подала інформацію, наприклад, 25 числа, то спеціальна комп’ютерна програма за середньодобовим показником споживання вираховує, скільки ще електроенергії людина може використати до кінця місяця.Тобто дораховується середньодобове споживання за кожен день до кінця місяця. Середньодобове споживаннявизначається наступним чином: кількість спожитої електроенергії між двома останніми зафіксованими показниками ділиться на кількість днів.

Людям така система є незвичною, адже діє вона всього рік. Якщо раніше споживачі могли самі «спрогнозувати», скільки вони можуть використати електроенергії до кінця місяця, і додати це число собі до показів, то зараз так робити не варто. Якщо ви подаєте інформацію, скажімо, 15 числа місяця, то дуже важливо подавати саме фактичні покази, які є у вас на цей день. Тоді програма за середньодобовим показником дорахує, скільки може «нагоріти світла» до кінця місяця. Якщо ж в кінці місяця декілька кіловат не зійдеться, то це врахується в показах наступного.

Чи може комп’ютерна програма «помилитися» і нарахувати неправильну суму до оплати?

Програма помилитися не може, вона рахує точно по тому алгоритму, який у неї закладений. А цей алгоритм закладений у відповідності до Правил користування електричною енергією для населення, які розроблені Національною комісією з енергетики (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) – ред.), зареєстровані Мін’юстом та з відповідними змінами і доповненнями затверджені постановою Кабінету Міністрів України.

Тут проблема швидше може бути у людському факторі: або контролер в окремих випадках помилився і вказав невірно покази, або помилився споживач і надав неправильні покази. Всі ми люди і можемо іноді помилятися.

Що робити споживачу, якщо вказані у платіжці покази лічильника не збігаються із фактичними, і сума до оплати перевищує кількість спожитої електроенергії?

Якщо споживач помітив невідповідність в отриманому рахунку, він повинен звернутися до енергопостачальника – прийти у РЕМ або зателефонувати до Контакт-центру. Якщо помилка справді має місце, ми розберемося, у чому справа, і зробимо перерахунок. У разі необхідності може виїхати бригада, щоб перевірити безпосередньо засіб обліку – лічильник, його роботу, цілісність, правильність показів тощо.

Що буде з переплаченими коштами, якщо людина заплатила за завищеною сумою у рахунку, а потім виявилося, що це була помилка?

Гроші просто залишаться на рахунку споживача і підуть у переплату. І вже наступного місяця людина може заплатити меншу суму коштів за вартість спожитої електричної енергії, адже в неї на рахунку буде певна сума.

Звертатися до органів обленерго, як тільки виникла проблема

Не пускати ситуацію на самоплив, а звертатися до відповідних органів радить споживачам юрист, керівник Правозахисної громадської організації «Юридично-Інформаційний Центр» Олег Літвін.

Олег Літвін, керівник Правозахисної ГО «Юридично-інформаційний центр»

Олег Літвін, керівник Правозахисної ГО «Юридично-Інформаційний центр»

«Щоб споживачу захистити себе у такій ситуації, йому виключно потрібно звертатися до органів «Хмельницькобленерго» з метою встановлення істини і виправлення помилки, якщо вона є. Потрібно провести звірку даних, які є в енергопостачальника, з фактичними показниками лічильника. Також обленерго повинен надати споживачам чіткі рекомендації, як вони зі своєї сторони можуть уникнути прорахувань та помилок. У першу чергу треба підрозділам обленерго інформаційним шляхом роз’яснити порядок сплати. В місті Хмельницькому це в принципі налагоджено – через засоби масової інформації, через інтернет тощо. А от в районних центрах інформування населення набагато гірше. Крім цього, і в самих споживачів має бути бажання розібратися у ситуації і не допускати помилок, адже в нашій державі незнання законів не звільняє від відповідальності», – розповідає Олег Літвін.

Не робити нічого зопалу

Усі люди по різному реагують на стресові ситуації. А перспектива стати боржником, якщо споживач не заплатить зазначену у квитанції суму за електроенергію, безсумнівно для деяких людей є стресом.

«Усе, що відбувається поза нормами того життя, до якого людина звикла, для неї є стресом. Наприклад, хтось завжди справно платив за світло, і тут йому приносять такі платіжки… Особливо важко це переживають люди старшого віку, адже у них немає творчого і легкого ставлення до таких ситуацій. Вони звикли, що все має бути правильно, і тому схильні платити наперед. Та в більшості випадків усе залежить від типу реагування, типу нервової системи і темпераменту людини. Одні схильні це сприймати легко: «Піду, розберуся, і все буде добре». А інші люди схильні сприймати такі ситуації дуже гостро», – зазначає психолог Ірина Шварц.

Ірина Шварц, психолог

Але перед тим, як платити, потрібно зважити всі факти, перевірити, чи обґрунтованою є така сума  у квитанції, радить психолог. І головне – не робити нічого зопалу.

Альона Воробйова

Коментарі

Всього коментарів: 3

  • Автор: Евгений Петров

    Додано: Жовтень 23, 2017 в 20:23

    Євген Петров
    Самий простий спосіб здихатись шулєрських рахунків, це зробити таблиці Excel по розрахунках ЖКГ. Перевага : Ви в любий день місяця в залежності від показників лічильників будете мати інформацію по своїх витратах не тільки кількісних, а і грошових, що дозволить регулювати свої витрати. Ви будете бачити, як змінюються тарифи і субсідії. Будете сплачувати за спожите, а не за ту інтерполяцію, яка приходить по рахунках. Все це можно зробити з любого девайса

  • Автор: Евгений Петров

    Додано: Жовтень 26, 2017 в 12:04

    Євген Петров e-mail evgenvin 57@gmail.com
    Судячи з коментарів, автори статті не реагують (або зовсім не читають)на коментарі за свою публікацію. Де адреси, на які можна відповісти авторам, хоча підняті проблеми актуальні ? Як бути тим споживачам, які не мають змоги особисто звернутись до РЕМ або до іншої фірми, яка нараховує витрати на споживання. Шановні ! Таке враження, що Ви, і ті , хто нараховують витрати,живете ще у 20-му столітті, коли не було ще тоступного Інтернету, e-mail , Viber чи іншого месенжера (а Ваші автовідповічи, це в наш час вже анахронізм )

    • Автор: Альона Воробйова

      Додано: Жовтень 26, 2017 в 20:36

      1. Адреса електронної пошти та номер телефону, за якими можна звернутися у редакцію, знаходяться на сайті у розділі «Контакти».
      2. Щодо споживачів, які не мають змоги особисто звернутись у РЕМ. По-перше, з якої причини вони не можуть звернутися, що саме ви маєте на увазі? По-друге, якщо безпосередньо прийти у РЕМ людина з якоїсь причини не може, вона може зателефонувати до Контакт-центру за номером 0800505062, у якому б куточку області вона не знаходилася (про це написано у матеріалі).
      3. Про який автовідповідач ви говорите?

Залишити коментарій
Увійти за допомогою: