Вівторок, 17 жовтня 2017

Аналітика, Експерт, Україна і світ

Українці «скинулися» грошима на дороги: де громадам шукати ці кошти

Як тільки в Україні зійшов сніг, одразу гостро постало питання ремонту доріг. Як виявилося, багатьом автомобільним трасам пережити зиму без втрат не вдалося. Тож радість від тепла і весни автомобілістам затьмарилася від величезної кількості ям на дорогах.

22.03.2017, 16:45

Ями на дорогах

Тим часом не всюди місцева влада спішить «латати» дорожнє покриття, часто посилаючись на нестачу коштів у бюджеті. Відповідь на питання звідки громади можуть брати кошти на такий актуальний на сьогодні ремонт доріг нам надав аналітик з питань бюджету Асоціації міст України Ігор Онищук:

У 2015-2016 роках роки ситуація з фінансування дорожнього господарства покращувалася. Так, починаючи з 2015 року спостерігався значний ріст видатків на дорожнє господарство. Якщо порівнювати 2015 з 2014 роком, то обсяг виділених коштів зріс на 183,8%, а в 2016 році порівняно з 2015 – на 173,7%.

Така динаміка у першу чергу зумовлена зарахуванням до місцевих бюджетів акцизного податку з роздрібного продажу нафтопродуктів. В основному він спрямовувався на розвиток дорожнього господарства.

Крім того, з 2015 року у чотирьох областях України – Львівській, Чернівецькій, Одеській, Волинській – та у місті Київ було запроваджено експеримент щодо спрямування 50% зібраних вище плану митних платежів на дороги загального користування державного значення. Це також дало результат: минулого року на ремонт доріг було спрямовано додатково 1,4 млрд грн.

У 2017 році ситуація дещо ускладнилась. З 1 січня 2017 року роздрібний акцизний податок з нафтопродуктів скасовано. Уряд вирішив перерозподіляти між місцевими бюджетами акцизний податок з виробництва та імпорту нафтопродуктів.

Закладений механізм компенсації передбачає, що місцеві бюджети отримають надходжень не менше, ніж у 2016 році. Хоча при цьому, не враховується зростання обсягів акцизу за рахунок інфляції та валютні коливання. Тобто зростання надходжень може бути нульовим при тому що в 2016 році по відношенню до 2015 року воно склало 151,6%.

Втім, ремонт доріг може фінансуватися з інших джерел. Наприклад з державного фонду регіонального розвитку (3,5 млрд грн), субвенції на соціально-економічний розвиток (4 млрд грн).

Окрім того, у листопаді минулого року Верховна Рада прийняла закон про створення державного дорожнього фонду. Щоправда 2017 рік визначено як перехідний – закон набирає чинності з 1 січня 2018 року. Саме тому цього року фінансування з дорожнього фонду не було закладене у держбюджеті.

Збільшення фінансування доріг залежить в першу чергу від рішень уряду та розподілу державного фонду регіонального розвитку, субвенції на соціально-економічний розвиток, фінансування Державного агентства автомобільних доріг України. Цьогорічний держбюджет передбачає для Укравтодору 14,78 млрд грн, з яких 6,6 млрд грн – на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування.

Також чимало залежить від органів місцевого самоврядування, але зважаючи що у цьому році на них перекинуто чимало видатків на фінансування освіти та охорони здоров’я, виділяти додаткові ресурси на розбудову дорожнього господарства зможуть не всі громади.

VoxConnector спеціально для «АКТУАЛЬНО»

Коментарі

Всього коментарів: 0

Залишити коментарій
Увійти за допомогою: