У зв’язку із встановленням Верховною Радою України Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку примусового стягнення заборгованості зі сплати аліментів» № 2234-VIII від 7 грудня 2017 року адміністративної відповідальності за несплату аліментів до Кам’янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області з 6 лютого 2018 року із місцевих відділів державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області почали надходити протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.183-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Вищевказаною нормою передбачена відповідальність за несплату аліментів на утримання дитини, одного з подружжя, батьків або інших членів сім’ї, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання. Вчинення зазначених у статті діянь тягне за собою накладення стягнення у виді виконання суспільно корисних робіт на строк від ста двадцяти до двохсот сорока годи.
Запровадження адміністративної відповідальності до неплатників аліментів слід визнати позитивним, так як сприятиме удосконаленню механізму примусового виконання судових рішень та посилить захист прав осіб, в т.ч. й дітей, на користь яких стягнуто аліменти.
Разом з тим, при складанні відносно громадянина Л. протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене ст.183-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, державними виконавцями не враховано вимоги ст.58 Конституції України, що призвело до закриття провадження у справі.
Так, постановою судді Кам’янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 15 березня 2018 року провадження в справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст.183-1 КУпАП, щодо громадянина Л. було закрите на підставі п.1 ст.247 КУпАП у зв’язку з відсутністю в його діях складу зазначеного адміністративного правопорушення.
Зокрема, в ході судового розгляду протоколу про адміністративне правопорушення було встановлено наступне.
Відповідальність за вказане правопорушення була встановлена Верховною Радою України Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку примусового стягнення заборгованості зі сплати аліментів» № 2234-VIII від 7 грудня 2017 року, який набув чинності через місяць з дня опублікування, а саме 6 лютого 2018 року.
Відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
Оскільки Л. обвинувачувався за ст.183-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення у несплаті аліментів на утримання дітей у період з 12 жовтня 2016 року по 15 лютого 2018 року, проте до 6 лютого 2018 року вказані діяння не передбачали адміністративної відповідальності, а після встановлення відповідальності (6 лютого 2018 року) сукупний розмір заборгованості не перевищував суму відповідних платежів за шість місяців, суддею в діях Л. не встановлено ознак складу зазначеного правопорушення, відтак відповідно до п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП провадження в даній справі було закрите.
Коментарі