У проекті бюджету на 2019 рік передбачено виділення 55 млрд грн, з них 17 млрд грн – на місцеві дороги, 2,5 млрд грн – на безпеку дорожнього руху. Для порівняння: цьогоріч на оновлення українських автошляхів спрямували близько 46 млрд грн.
«За 5 років ми маємо з’єднати якісними дорогами усі обласні центри України», – заявив Володимир Гройсман. Цьогорічний дорожній ремонтний бум доволі красномовно свідчить про те, що Уряд таки взявся виконувати обіцянку.
З 1 січня 2018 року в процесі децентралізації 123 105 км доріг місцевого значення передано на баланс та під відповідальність місцевої влади. Наразі Укравтодор відповідає за 46 985 км доріг міжнародного та національного значення.
Роки хронічного недофінансування
Якщо зазирнути у недалеке минуле, понад 90 відсотків із загальної кількості – 170 000 км українських доріг – станом на 2016 рік не відповідали нормам, або ж вже давно минув їх строк експлуатаційного призначення. Планові ремонти (не кажучи вже про капітальне будівництво, з яким лиш перед Євро-2012 пощастило обраним) залишалися переважно на папері. Причина такого стану – хронічне недофінансування ремонтно-будівельних робіт та утримання доріг, корупція та низька якість виконання робіт.
Протягом 10 років розвиток дорожньої галузі – будівництво, капітальний ремонт та реконструкція в країні майже не проводилися. Однак, починаючи з 2016 року, урядовці рішуче взялися за давню нашу проблему. І переконані – за п’ять років шляховики з’єднають якісними дорогами усі обласні центри.
Дороги будуватимуть за новими стандартами
Цьогоріч запрацював механізм поступового збільшення фінансування ремонтів і будівництва доріг – Дорожній фонд, який забезпечить системність фінансування галузі. Тендери, які проходять винятково в системі ProZorro, здійснюються відкрито та прозоро. Крім того, запроваджується європейський підхід до розвитку мережі. Приклад – GO Highway: проект транснаціонального транспортного коридору, в рамках якого планується з'єднати українські чорноморські порти Миколаїв та Одеса з польським Гданськом на Балтійському морі. Цей коридор проходить і через нашу область. Мова йде про трасу М-12 Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка, яка стане частиною вищезгаданої транспортної артерії Go Highway. До прикладу, ділянку дороги в напрямку Тернополя з Хмельницького до Війтівців розширили, та замість двох смуг облаштували три з реверсним рухом. По інший бік Хмельницького, в напрямку Вінниці, за М-12 взялися китайські підрядники, які виграли тендер на ремонт дороги від села Голосків і аж до кордону з Вінниччиною (всього близько 40 км). Тут має з’явитися бездоганне дорожнє покриття та 4 смуги руху.
Загалом Хмельницька область першою серед інших регіонів повністю використала кошти дорожнього фонду на ремонт місцевих автошляхів, повідомляє сайт Мінінфраструктури. А їх у нашім краї більше п`яти тисяч кілометрів. Тож від початку 2018 року з держбюджету на їх оновлення спрямували 280 млн грн субвенції.
Глава уряду наголосив, що пріоритетом у роботі дорожніх служб має бути максимально ефективне використання бюджетних коштів, а також дотримання найвищих стандартів безпеки дорожнього руху, аби наші дороги нарешті перестали бути такими небезпечними для водіїв.
Ямкові ремонти – аварійні ремонти
Аварійна ліквідація ямковості для забезпечення проїзду по дорогах –тимчасові, крайні заходи, вважають шляховики. Торік завдяки ямковому ремонту «підлатали» 40 000 км доріг. Проте частиною стратегії уряду є поступова відмова від таких «ремонтів».
Укравтодор встановив жорсткіші вимоги до підрядників: тепер за всіма контрактами на середній ремонт – гарантія не менше 5 років, на капітальний – не менше 10. А якість ремонтів суворо контролюватиметься. Якщо експертиза встановить, що ремонт підрядник виконає неякісно – сам усуватиме проблеми за власний кошт. Станом на жовтень проведено 584 перевірки якості виконання робіт на об’єктах капітального та поточного середнього ремонтів, 481 перевірка експлуатаційного стану автомобільних доріг на всій території України та 2953 лабораторних випробувань дорожньо-будівельних матеріалів. Середні та капітальні ремонти, які тривали торік, експерти визнали доволі якісними. Рівень виявлених і не усунутих недоліків – 8%. За дефекти відповідають підрядники, які мають їх ліквідувати.
Загалом, державна цільова економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2018-2022 роки передбачає 322 млрд грн, з них 176 млрд грн — це бюджетні кошти, що дозволять поліпшити 9 100 км доріг, забезпечити будівництво та реконструкцію тисяч кілометрів наших автошляхів.
Тетяна ВОЛЯНСЬКА
Коментарі