четвер, 21 листопад 2024, 22:54
Україна

Від «а» до «є»: що відбувається з євробляхами в Україні

Від «а» до «є»: що відбувається з євробляхами в Україні

Верховна Рада ухвалила рішення про відкладення закону 2612, який має запровадити штрафи за керування нерозмитненими авто з іноземною реєстрацією: він набуде чинності 24 серпня 2019 року замість 24 травня.

За даними Міністерства інфраструктури, в минулому році в Україні знаходилися 6,9 мільйонів легкових автомобілів, майже 10% з них — авто з іноземною реєстрацією. ДФС підрахувала, що загалом в Україну було ввезено 623 тисячі автомобілів на єврономерах.

До цих 623 тисяч входять транзитери і реальні туристи-іноземці, проте більша їх частина — це так звані» євробляхи»: діра у законодавстві дозволяла придбати дешеве авто у Литві чи іншій країні ЄС і ввезти його в Україну на умовах транзиту чи тимчасового ввезення, не сплачуючи за розмитнення.

Старі, але дешеві

Головною принадою» євроблях» для українців стала їх низька вартість: авто можна було придбати за $1-1,5 тисяч. Необов’язково було навіть виїжджати з країни особисто: таку послугу надавали численні посередники.

Так, нерозмитнений Opel Vectra 2005 року випуску в Україні у 2018 році можна було купити за $1,2 -2,5 тис., при цьому легальний б/у автомобіль цієї ж моделі коштував до 4 разів дорожче: від $6,5 тисяч.

Невизначеність статусу цих автомобілів та їх кількість стали для України серйозною проблемою — за даними ДФС, тільки за 11 місяців 2018 року до України було ввезено 173 тисячі автомобілів з іноземною реєстрацією в режимах транзиту та тимчасового ввезення. З них понад 122 тисячі знаходилися на території країни з порушенням терміну. Велика кількість» євроблях» — це старі авто, а отже, вони створюють додаткову загрозу для екології. Крім того, держава не отримувала від них коштів за розмитнення.

Початок регулювання

У листопаді 2018 року Рада проголосувала за законопроекти №8487 та 8488, які мали врегулювати процедуру розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією та дозволити їх власникам легалізувати свої транспортні засоби.

Законодавчі зміни були сприйняті неоднозначно: власники авто на єврономерах виїхали на протести проти обмеження своїх прав, а офіційні автомобільні дилери залишилися невдоволені поступками держави» євробляхерам».

Темпи розмитнення

Попри протести щодо нового закону, автовласники взялися до розмитнення своїх транспортних засобів дуже активно.

З 623 тисяч авто на єврономерах, ввезених до України, тільки за чотири місяці 2019 року було розмитнено 216 тисяч. Усього ж за період дії нового закону було розмитнено близько 400 тисяч авто, розповідає голова Всеукраїнської асоціації автодилерів Олег Назаренко.

За даними ДФС, найактивніше власники авто з іноземною реєстрацією зверталися до п’яти митниць: Волинської,-де за пільговий період було розмитнено понад 33 тис. автомобілів, Київської міської — понад 30 тис., Львівської — 20 тис., Одеської — 17 тис., Закарпатської — 16 тис.

Скільки отримує держава

За попередньою оцінкою Міністерства фінансів, держава мала отримати від розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією від 5 до 10 млрд грн. За словами асоційованого дослідника Київської школи економіки Павла Яворського, його розрахунки були скромнішими: від 2,3 до 4,5 млрд гривень, залежно від того, чи будуть штучно завищувати вартість авто, і чи готові будуть власники співпрацювати з державою.

За даними ДФС, у 90-денний пільговий період було оформлено понад 140 тисяч авто, які були ввезені в країну після 1 січня 2015, мали іноземну реєстрацію і перебували на території України на умовах транзиту або тимчасового ввезення. За їх реєстрацію власники сплатили 8,7 млрд гривень.

Скільки коштує розмитнення

Вартість розмитнення авто з іноземною реєстрацією залежатиме в першу чергу від типу двигуна та віку авто. Власники старих авто муситимуть платити більше. Вже згаданий вище автомобіль Opel Vectra 2005 року випуску з дизельним двигуном 3 л. коштуватиме власнику близько 5,5 тисяч євро.

Джерело: Autocentre.ua

Авто з аналогічними показниками, але віком до 3 років можна буде розмитнити за 2,5 тисячі євро. 

Джерело: Autocentre.ua

Вартість розмитнення також залежатиме від ціни авто — чим дешевший автомобіль, тим дешевше розмитнення. Розмитнення п’ятирічної автівки ціною у 1,5 тисяч євро коштуватиме близько 1,7 тисяч.

Чому не нові або вітчизняні авто

Що дозволило» євробляхам» стати настільки поширеними? Окрім інших факторів, популярності авто на єврономерах сприяли дороге розмитнення та утримання, проблемний стан вітчизняного автопрому і високі ціни на нові автомобілі. 

1. Утримання. За підрахунками комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, вартість 5-річного утримання авто в Україні включно з розмитненням та реєстрацією до прийняття нових законів становила близько 8,56 тисяч євро.

 2. Слабкий вітчизняний виробник. Виробництво вітчизняних автомобілів в Україні постійно падає. У квітні 2019 року українські заводи випустили усього 79 легкових автомобілів, за аналогічний період минулого року — 615. Щоб зрозуміти масштаб проблеми, можна поглянути на Німеччину. Для німецького автопрому квітень 2019 теж був невдалим: виробництво легкових авто впало на 15% порівняно з минулим роком, до 414,3 тисяч автомобілів. В Україні ж від початку року було виготовлено усього 1587 легкових автомобілів, за даними Укравтопрому.

3. Висока ціна нових авто. Нові автомобілі в Україні коштують дорожче, ніж у Європі: наприклад, ціна на Volkswagen GTI 2017 року стартує від $34,35 тисяч на сайті українського дилера, у Німеччині ту ж модель можна придбати від $20,7 тисяч. На ціну впливають і націнки дилерів, і відсутність вітчизняної альтернативи

Початок санкцій

Починаючи з 24 травня 2019 року власнику, який не зареєстрував своє авто, мав загрожувати штраф 170 000 грн або конфіскація автомобіля. Після активних протестів власників нерозмитнених авто набуття законом сили було відкладено до 24 серпня.

За підрахунками голови комітету з податкової та митної політики Ніни Южаніної, на кінець пільгового періоду в Україні залишалися близько 263 тисяч нерозмитнених авто з іноземною реєстрацією. Проте у травні вона додала, що після закінчення пільгового періоду українці розмитнили ще 130 тисяч авто.

Таким чином, нерозмитнених євроблях лишається близько 130 тисяч — і навіть менше, якщо врахувати те, що, як наполягає Олег Назаренко, певний відсоток замість розмитнення власники продали на запчастини.

Євробляхи та екологія

З 1 січня 2016 року в Україні діє екологічний стандарт Євро-5, який регулює норми викидів шкідливих газів для легкових авто. Відповідно до цього стандарту, викиди не повинні перевищувати: СН (вуглеводні) — 0,05 г/км, CO — 0,8 г/км, NO (окис азоту) — 0,06 г/ км.

У Європі цей стандарт було задіяно раніше, але масштабний випуск авто, що відповідали б Євро-5, почався лише з 2009 року. А отже, введення Євро-5 в Україні означало заборону ввезення в країну автомобілів, старших за 5 років.

Цей стандарт зробив би неможливою легалізацію більшості» євроблях» у Україні, і після протестів власників таких авто держава пішла на поступки, дозволивши розмитнювати старі автомобілі.

Голова ВААІД Олег Назаренко називає ситуацію, що склалася, дискримінаційною: адже Євро-5 зараз діє лише для нових автомобілів, тоді як для» євроблях» залишили значно м’якший стандарт Євро-2.

Власників старих автомобілів «карають» ціною: чим старша машина, тим дорожче розмитнення. СEO VoxUkraine Ілона Сологуб вважає це розумним кроком:

Автомобілі забруднюють повітря, від чого страждають не лише власники авто, але й суспільство в цілому. Отже, держава повинна втрутитися та створити стимули до зниження забруднення – зокрема, оскільки старі авто більше забруднюють повітря, ніж нові, логічно оподатковувати старіші авто за вищою ставкою. Подібні регулювання існують у багатьох країнах, а деякі країни Європи взагалі планують за 10-15 років повністю перейти на електромобілі. Зрозуміло, що це не буде безкоштовно. Але збереження природи потребує інвестицій та зусиль – адже не є безкоштовними, наприклад, встановлення очисних споруд, переробка сміття, висаджування дерев. Проте кожен із нас хоче дихати чистим повітрям та купатися в чистій річці.

VoxConnector, спеціально для АКТУАЛЬНО

Коментарі

Залишити коментар